בולגריה

מתוך ParaWiki
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

מאת: זיוה אפשטיין, יוני 2002.

מקור: רשמים מטיסותיה של זיוה בבולגריה, כפי שפורסמו באתר האגודה, במדור "מרחפים בחו"ל".

ביום הראשון ריחפנו: בשעות אחר הצהרים הגענו לאתר צ'אפנה (chapana) פרסנו את המצנחים בעמדה רחבת הידים והמראנו. תוך דקות חגו באויר עשרה מצנחים ישראלים (שני עפקו ושמונה פרודיזיין)

שעות אחר הצהרים, העמק מדהים בצבעי הירוק הבוהק שלו, שדות מעובדים, זוגות של איכרים עובדים עם מעדר בשדות, עגלות עמוסות חוזרות לכפרים, שטחי פרחים מרהיבים – טיסת אחר הצהרים נעימה ומבטיחה.

כשעה וחצי באויר פתחו את מסע הטיסות שלנו בבולגריה. טיסה שכנראה הנשימה אותנו לימים הבאים.

פרטי האתר:

האתר נמצא במרחק של כ- 50 ק"מ צפון מערבית מסופיה. כ – 15 ק"מ מזרחית מגבול יוגוסלביה, ליד העיר dragoman. גובה האתר כ – 550 מטר מעל שדה הנחיתה ו – 740 מטר מעל פני הים.

האתר, כהרבה אתרים אחרים בבולגריה מאפשר טיסה בכמעט 360 מעלות: מדרום – מערב דרך המזרח עד הצפון. השמועות ספרו שמאתר זה יצאו לטיסות מרחק של 180 ק"מ , כמובן לכיוון מזרח.

הדרך המגיעה לאתר אינה סלולה אך ניתן לעלות בה ברכב גבוה או רכב שטח.

ביום השני ריחפנו - חלקנו בזכרונות של הרחיפה הראשונה ושלושה אמיצים מאיתנו גם במציאות.

אך תחילתו של היום ברוחות סוערות ולכן החלטנו לטייל.

מנזר רילה השוכן על רכס ההרים דרומית לסופיה מצליח להרגיע את "חולי הרוח" לכמה דקות. המנזר כולו בצבעים וציורים מלאי חיים, מוקף ביער, מביא סיפורי מסעות של מאות קילומטרים של מקימי המנזר במאה ה –11 . קבור בו גם המלך בוריס השלישי – מלכה של בולגריה בזמן מלחמת העולם השניה, שהציל את 50,000 היהודים שחיו בתחום ממלכתו ונפטר בצורה מסתורית לאחר שהוזמן לבקר אצל היטלר בגרמניה.

עוד כמה דקות של שפיות עברו עלינו במסעדת דגי פורל לצד הדרך, עד שנראה היה שהרוח נרגעת ואולי על איזו גבעה יש תנאים להמראה. נמצאה הגבעה: שלושה גברים – נחי, אמנון ורוני, מעמיסים מצנח על גב מטפסים לגובה של כ- 100 מטר כדי לגלוש לאחר כמה דקות אל שדה הנחיתה. עוד יום של טיסה עבר עלינו.

ביום השלישי מלאי תיקוות הגענו לסופוט sopot עיר במרחק של כ – 150 ק"מ מזרחית לסופיה. האתר הוא טריגר לציפיות, הוא שוכן על רכס הרי הבלקן הנמשך לאורך של כ – 500 ק"מ. ממערב בולגריה עד לים השחור שבמזרחה. הציפיות שלנו נמוגו כאשר התברר שהרכבל העולה להר סגור עקב הרוחות החזקות.

הרכבל עולה לגובה של 800 מטר מעל פני הים, משם יש לעלות ברגל עוד כ- 100 מטר לעמדת ההמראה. ניתן להמריא ברוחות מערביות – דרומיות ומזרחיות. לכיוון צפון משתרעת רמה, והרכס מאפשר טיסה לאין סוף.

אך רוח לא תעצור בנו, אחד ממאפייני אתרי הרחיפה בבולגריה הוא שהם פרוסים בכל מקום ומאפשרים המראה כמעט בכל כיוון רוח.

פנינו לגבעה נמוכה ליד סופוט, גבעה שיש לעלות אותה ברגל. רוח למרגלות הגבעה – 18 קמ"ש. שמשון הספקן מציע לעלות למדוד את הרוח בראש הגבעה. לאחר שמדד למעלה מ – 40 קמ"ש עלינו כולנו ברגל לגלות שהרוח בראש הגבעה מגיעה ל – 77 קמ"ש, החוויה מדהימה, שדות החיטה סוערים בגלים, גלים, הרוח בכיוון המתאים, אבל..

ממשיכים לחפש. כמו שאמרנו כל גבעה היא אתר פוטנציאלי אם מוכנים לטפס את חלקה ברגל. המיניבוס הירוק ונהגו המופלא - ווילו, מגיעים לכל פינה אפשרית חוצים שדות ללא דרך כדי להקל עלינו. המדריך – מארין, שמימיו לא פגש ישראלים ולא התעניין ב"מרכז העולם" (קרי ישראל) לא מבין את קבוצת הקשישים שנפלה עליו, המוותרת על ארוחת צהרים – מנהג שנעשה קבוע, כדי לטפס עם מצנחים על גבעונת, אולי הפעם הרוח תאיר פנים.

נובו סלו (novo selo ) היא גבעונת כזו בגובה של כ – 150 עד 250 מטר מעל שדה הנחיתה (יותר גבוהה מזכרון שלנו) מערבית מהעיר פלובדין. היא נמצאית למרגלות רכס הרי ארודופי העובר את בולגריה ממערב עד ליוון וטורקיה, היא מאפשרת המראה בכיווני רוח מצפון – מערב עד דרום. גם בה לא טסנו, אך נשוב ונספר עלילותיה ביום החמישי.

למחרת חזרנו לרזניק (rasnik ) אתר הנמצא כ – 35 ק"מ מערבית לסופיה ( ליד העיר פרניק -pernik ). האוטובוס מטפס בדרך עפר ואנו ממשיכים ברגל עוד כ – 100 מטר.

באתר עמדת המראה בגובה 300 מטר מעל שדה הנחיתה המאפשרת המראה בכיווני רוח מדרום מערב – מזרח, עד צפון. עמדת המראה נוספת בגובה 150 מטר מאפשרת המראה ברוחות דרומיות עד מזרחיות. אנו עומדים ומתכננים את טיסת המרחק הראשונה שלנו בבולגריה, המגבלה – לא לעבור ליגוסלביה הנמצאית במרחק של 25 ק"מ מערבית מאיתנו. אנו מזהים נקודות ציון בשטח ובמפה, בוחרים כיוונים אפשריים ומחליטים לגמוע מרחקים יחד. מרין המדריך מטפח את תיקוותינו בתיאור טיסת המרחק הארוכה ביותר שנעשתה בבולגריה ותחילתה באתר זה. טיסה למרחק של 180 ק"מ.

ממריאים, שאול, כדרכו ראשון, וחלום טיסת המרחק נגדע לאחר כמה דקות מאושרות של רכס, שוב מעל שדות מעובדים ומרבדי פרחים בצבעי כתום, סגול, אדום של פרג, צהוב , ורוד וכל השאר.

נוחתים למרגלות הגבעה הנהג כבר מחכה ורצים לעוד סיבוב – מי יודע אולי הפעם...

הנהג במחווה מיוחדת מצליח לעלות את כל הגבעה בזוית של כ – 45 מעלות וזוכה למחיאות כפים שלנו. יוצאים לסיבוב נוסף.

באויר גם מצנחים בולגריים. נחי, רוני ודורון זכו להמריא ברגע של נחת ולרחף כשעה באויר נינוח בגבהים של כ – 200 מטר מעל העמדה ונוחתים מאושרים. הרוח חזקה להנפה, אך אמנון – יורד למרגלות הגבעה וממריא משם וצובר גובה לטיסה קטנה ונחמדה.

רזניק נשוב אליך שנית

היום החמישי – השמים מעל סופיה סגורים, גשם בפתח, ואנו חוזרים לנובו סלו (novo selo) בוחנים את השמים ומחליטים שהרוח הדרומית מאפשרת לנו טיסת מרחק צפונה, ענני קומולוס מעוררי תיקווה. בדרום כבר מתגבשים עננים אחרים.

שאול ראשון – ועל טיסתו לא נרבה במילים (מקוצר היריעה). רוני אחריו, עולה, עולה, עולה חג מעלינו בגובה של כ – 900 מטר, קורא למצטרפים לטיסת מרחק, לאויר מתחילים לעלות מצנחים: רוני חג מעל ואנחנו יורדים במהירות למטה. בדרום מתהווה סופת רעמים, ישראל האחרון יורד כאשר ברקים כבר חוצים את השמים, דוחפים במהירות מצנח לשק ועולים לאוטושהגשם בעיקבותינו. תוך דקות אנחנו בתוך סופת ברקים ורעמים.

עוד יום שבו ריחפנו.

יום השישי – הגשם מרמז לנו ש"אין תנאים" אבל, זוהי ההזדמנות לתפילה קטנה בבית הכנסת היהודי בסופיה, תפילה לאל הרוח. תקווה ליום המחרת – האומנם?

וביום האחרון – השמים סגורים לחלוטין, האדמה רטובה לאחר יומיים של גשם ואנחנו -בטוחים שזה היום שלנו, האוטובוס נעצר למרגלות גבעה , ליד רזניק, הנהג מנסה לתמרן נסיעה בבוץ ועשבים רטובים וזו הפעם הראשונה שהוא עוצר ומוותר. אך לא אנחנו, ארבעה מאתנו מעמיסים מצנחים על גב ועולים במעלה של כקילומטר וחצי ברוח חזקה יחסית, כדי להגיע לעמדת ההמראה ולגלות שכמעט אין רוח. שאול – ראשון, נוחת לאחר דקה וחצי בעמדה, רוני מחזיק מעמד שלוש דקות, נחי לאחר נסיון נפלא של שלוש וחצי דקות עושה את דרכו שנית לפסגה, וזיוה עושה את הדרך למטה במהירות שיא – אולי שתי דקות. למרגלות הגבעה החברה פורסים מצנחים להתאמן בהנפות. החקלאים המקומיים, חלקם בני למעלה ממאה, מחליפים עמנו חוויות בבולגרית.

טוב, כנראה שתפילת הרחיפה לא עזרה ואנו מתנחמים במחשבה על ארוחת צהרים בולגרית נינוחה לסיום הטיול.

אך – לפתע יש נקודה בהירה בשמים, הרוח מערבית, יש תנאים בויטושה (vitosha ) ההר הדרומי לסופיה בו נמצא גם המלון שלנו. נשכחה ארוחת הצהרים והנהג מאיץ את האוטו הירוק למהירויות שיא של כ – 70 קמ"ש. אולי עוד נטוס לסיום. מגיעים לעמדה האמצעית בויטושה, מעמיסים מצנח ושוב מטפסים עוד כמאה מטר ברגל כדי לגלות ש-אין בכלל רוח, שמים סגורים ואנחנו סתם חבורה של "חולי רוח" שלא מסוגלים לוותר על תקוה.

העמדות הויטושה:

ויטושה הוא ההר הדרומי לסופיה, הוא חלק מרכס הרי הארודופי המגיע עד גבול יוון.

זהו אתר מבטיח, יש בו מספר עמדות המראה בגבהים שונים. אנחנו בקרנו בשלוש: הראשונה בגובה 500 מטר מעל שדה הנחיתה שהוא כ – 700 מטר מעל פני הים. , סופיה, הסמוכה נמצאית על רמה בגובה של כ- 500 מטר מעל פני הים. האתר מתאים להמראה ברוחות צפוניות ומערביות.

אתר שני בגובה 1100 מטר מעל שדה הנחיתה ובו מפנה המתאים לרוח מערבית והשני מתאים להמראה ברוח צפון מזרחית. לאתר זה יש לטפב כמאה מטר ברגל.

האתר השלישי הנמצאה בגובה 1600 מטר מעל סופיה מתאים להמראה ברוחות מזרחיות, דרומיות – מזרחיות ומערביות. מגיע אליו רכבל הפועל רצוף בימות החורף כיוון שזה אתר סקי, וימי סוף שבוע במהלך הקיץ. בימים אחרים יש לטפס כ – 500 מטר לאתר זה.

ברוחות מערביות וצפון מערביות ניתן לצאת מאתר זה לטיסות מרחק של עשרות קילומטרים.

בולגריה: כן? לא? ומתי?

חזרנו לישראל מתמהמהים עוד כמה דקות בשדה התעופה לגמור שיחות אחרונות, לספר עוד בדיחה ולשהות עוד מספר דקות בצל זכרונות החוויה המשותפת. כן היה פשוט נפלא. את טיסות המרחק שלנו שמרנו לתבור.

בולגריה, לדעתי, ללא ספק שווה טיול רחיפה נוסף. בדמיון ראיתי טיסות מרחק בטרמיקות נפלאות, מעל עמקים ירוקים, מנוקדים בפריחה צבעונית, גבעות רכות, הרים דרמטיים מכוסי יערות, אין ספור של אתרי המראה ומרחבי אינסוף לנחיתה.

במציאות של תושבים מאירי פנים, דוברי בולגרית שוטפת, אוכל פשוט וטעים, מדריך מקצועי מעולה ונהג שגם בחצות הלילה עוזר וסוחב מצנחים, ועוד מגיש בחיוך זר פרחים כל יום.

ונותרה תקווה לשלב מציאות ודמיון בטיול הבא.

גם הצורך לטפס עם מצנח על הגב לימד אותי עד כמה אנחנו מפונקים ואולי במעט מאמץ היינו יכולים להרחיב את מגוון האתרים שניתן לרחף בהם בארץ.

לגבי עונה מומלצת ככל ששאלתי לא שמעתי דעה חד משמעית. גשם, נאמר לי, עשוי לרדת במשך כל הקיץ, מאנשים מסוימים שמעתי שתקופת השנה בה הגענו – אידיאלית, אחרים המליצו על אוגוסט שלושה ימים לאחר שחזרנו ארצה קבלנו מכתב מהמדריך שסיפר ששלושת הימים לאחר שעזבנו היו ימי טיסה נפלאים ואנשים שהמריאו בוויטוסה זכו לטיסות מרחק של עד 100 ק"מ.

מידע ואנשי קשר

אתר מומלץ ביותר של Atanas Georgiev איש הקשר שלנו: www.azor.hit.bg

מדריך Marin Slavkov 030-754-88-359

המלצות חמות ביותר על מרין המדריך. הידע שלו על האתרים והרחיפה בהם היה מדויק. תמיד נכון לעוד הרפתקאה, ולסיום אף הגיש מתנה קטנה לכל אחד מאתנו.